Säg omelett

Hurra!
Jag har just ätit världens godaste omelett. Omelett är ju både enkelt, gott och går snabbt att göra, men mina föräldrar brukar göra en omelett i ugnen som är tiotusen gånger godare än den vanliga snabbversionen. Dock så kräver den lite mer tid och lite mer ingredienser är bara vatten, ägg och lite kryddor som är i vanlig omelett. Den görs dessutom i ugnen istället för i stekpannan. 


Så här gör du:

- Sätt ugnen på 200 grader

Koka upp 6 dl mjölk och 1,5 msk mjöl 
Efter att det kokat får du låta det svalna i några minuter
Vispa sedan ner 5 ägg och 1 tsk salt

- Ställ in i ugnen, ca 25-35 minuter. Hela smeten ska liksom stelna

 (Så här ser det ut när den är klar)

Medan själv omeletten stod inne i ugnen slängde jag ihop en svampsås som jag sedan hällde över omeletten.
Såsen är superenkel och blir jättegott ihop med omeletten. :) Smält lite smör i stekpannan, typ 50 g och häll i ca 2 dl matlagningsgrädde eller mjölk, rör ner lite mjöl för att göra såsen något tjockare. Jag valde att göra svampsås idag, så jag hällde i ungefär en halv burk med inlagd svamp i såsen. Men du kan smaksätta med vad som helst, hummer, räkor, skinka? Bara att välja! :)
När omeletten i ugnen är klar är det bara att hälla över såsen och färdig att serveras!

 (Så här blev det sedan, wohoo!)

Nu ska jag plugga lite!
Puss

Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0