Älta eller inte älta?

Jag har tittat lite på Top Model nu medan jag tränade och stör mig något extremt på alla som ska berätta om sina sexuella övergrepp som barn, sina hemska diagnoser och andra vidriga händelser. Jag blir lite provocerad faktiskt och undrar om dom under castingen letar efter folk som vill berätta om sina problem i tv? Jag förstår grejen, det blir "bra" tv och lite drama och sådär. Men är det värt det? Hur tänker brudarna som babblar om det? Vill dom att folk ska tycka synd om dem så de går vidare i tävlingen eller vad är dom ute efter? Fattar verkligen inte.

Nu ska jag säga en sak som är jättehemsk och som ni verkligen inte behöver hålla med om. Men har inte de allra flesta tjejer över 20 varit med om någon typ av övergrepp? Är det inte en våldtäkt så är det en misshandel eller en förälder med missbruksproblem. Någonting som har påverkat och gjort tjejen till den kvinnan som hon faktiskt är, antingen starkare eller svagare. Det bestämmer nog ens psyke och ens inställning till det som hände.
Jag dömer inte tjejer som räknar årsdagen sen deras våldtäkt eller sen den där dagen då man blev misshandlad av sin pojkvän, men jag tycker man ska bearbeta det och gå vidare. Ingen mår bra av att älta fram och tillbaka i flera år och jag tror inte att NÅGON mår bra av att berätta i en tävling på tv att man blev våldtagen då man var elva. Även om det kanske hjälpte till att komma vidare till nästa veckas deltävling...

Nu får ni missförstå mig rätt, jag menar inte heller att man ska tiga ihjäl sin hemska upplevelse men man ska inte springa runt och "skryta" om den. För jag tror på riktigt att alla brudar (och säkert många killar också) bär på hemskheter och vidriga upplevelser. Men om vi besegrar dem och visar att det var inte alls så farligt - jag överlevde ju och blev starkare - så blir det lättare att gå vidare.

Men hey, det är bara min åsikt!

Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag tror att det är viktigt för många, det har iaf varit viktigt för mig, att prata om det. Tja.. älta. Det var först när jag började prata HÖGT om min expojkvän och allt han gjorde mot mig som jag började våga ta risker igen. Det var först när jag hörde orden högt som jag insåg att jag måste komma förbi det, och för varje gång jag hörde mig själv säga orden blev jag starkare. Jag tror helt ärligt inte att jag hade gått utanför dörren själv idag om jag inte hade ältat det i alla forum jag kom åt. I min blogg, med mina vänner, med hans gamla bekanta.



Jag håller med dig om att så gott som alla, killar som tjejer, har varit med om minst ett övergrepp. Av något slag. Det är synd om ALLA, och det är väl tur att man bearbetar det på olika sätt för annars hade ju ingen lyssnat på och bekräftat mig när jag ältade mordhoten och misshandeln ;) haha

2012-03-07 @ 18:00:59
Postat av: Kattis

Fast ja jag vill ju inte ha någon särbehandling för att jag gått genom svåra saker. Skulle inte berätta om saker i tv för att gå vidare i en tävling. Skulle däremot kunna berätta saker i tv för att upplysa folk om varningssignaler i destruktiva förhållanden tex. För kunskap är makt och ju mer folk vet om destruktiva förhållanden desto svårare är det att gå in i dom.

2012-03-07 @ 18:04:56
Postat av: Emelie

Sv: Jag förstår precis hur du menar, Kattis, att älta med sina vänner och ex på bloggen är ett fantastiskt sätt att komma vidare. Jag tror också man måste säga saker högt för att riktigt uppleva det igen och sedan utifrån det kunna gå vidare.

Min reaktion på det här var främst att gå ut med det i tv, igår såg jag Top Model Sverige och där gick någon ut med en aspberger-diagnos. Absolut viktigt att berätta, men de dök upp precis då hon var på väg att åka ut och det kändes då som att det var en förklaring till varför hon var sämre än de andra. Sedan idag dyker samma problem upp, en tjej gå ut med att hon blev våldtagen som elvaåring och därför inte kan prestera sitt bästa. Att utnyttja sina svagheter i tv känns så löjligt och det var det jag reagerade på.



Däremot att gå ut i tv och varna och informera människor i andra liknande situationer är jag helt för. Men man ska inte sätta sig i en offer-situation, enligt mig, det provocerar mig bara. :)

2012-03-07 @ 23:35:33
Postat av: Kattis

Haha ja då förstår jag, det blir ju lite skrattretande då ;) har också sett liknande grejer. Typ i idol. "Det här är Greger, hans hus brann ner och sen tappade han en arm och en haj åt upp hans barn OCH NU ÄR HAN MED I IDOL FÖR ATT TA REVANGE PÅ LIVET!" man ba ja.. okej.. har hans livsöde på NÅGOT sätt med idol att göra?!?

2012-03-08 @ 22:04:08

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0