Den Sista

Sådär. Jag har rökt min sista cigarett. Den Sista. Gråter lite, nej, inte på riktigt, men nästan. Satt ensam på balkongen och drog försiktigt i mig Den Sista bloss för bloss. Djupa, härliga andetag. Fyllde lungorna med den giftiga röken och njöt. Njöt och kände mig så tom när den tog slut.

Jag vill inte ta fler. Det var Den Sista. Den allra Sista. Dels för att jag verkligen behöver sluta, jag vill inte vara beroende mer, inte av någonting, men absolut inte av något så dyrt. Och farligt. Och dels för att det var en så vacker stund jag hade där på balkongen med min älskade vän som följt mig i lycka, stress och ångest i så många år. Vi hade ett fint avsked där helt enkelt. Vi gjorde slut.

Jag har, som jag tidigare berättat, gått en "sluta-röka-kurs" via en gratisapp på telefonen: "Rökfri". Dessutom har jag Googlat en hel del och bestämt mig för att inte använda mig av några hjälpmedel så som Nicorette eller plåster. Inte för att jag inte tror att det funkar, det gör det säkert för många, men jag vill inte köra på det. Jag vill stå ut med smärtan nu ett tag och verkligen känna hur jobbigt det är. Jag tror att det kommer stoppa mig från att börja igen. Eftersom jag vet att jag måste sluta någongång vill jag minnas den här kämpiga tiden som något jag aldrig ska uppleva igen. Jag får liksom inte börja igen för då måste jag gå igenom perioden EN GÅNG TILL. Och det vill jag inte.

Sen vet man ju aldrig, det har bara gått en timma sedan jag tog mitt sista bloss och det kan ju vara så att jag inte "överlever" utan Nicorette eller liknande. Men jag ska försöka. Som att föda barn utan lustgas eller ryggbedövning kan jag tänka mig. Och det låter ju väldigt lockande.......

Till min hjälp har jag iallafall beställt en bok som har fått extremt goda referenser på alla nätsidor jag hittat. Äntligen icke-rökare av Allen Carr. Den ska tydligen vara sjukt bra, så det blir spännande att läsa. Nu ska jag bara överleva tills den kommer och sedan ska det visst vara lätt som en plätt. Yeah. Sure.

Men visst, nu kör vi. Peppa mig gärna. Den som bjuder mig på en cigg slår jag till.

//Redan röksugen igen.


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0