Politik och nattinlägg går inte ihop

Idag har jag med spänning följt SDs kamp ur kaoset som uppstod med Erik Almqvists rasistiska fyllefilm som spelades in för ett par år sedan, men visades idag. Ni har väl antagligen sett den alla som är någorlunda intresserade av nyheter. Själv satt jag och kollade på presskonferensen och kände mig mer eller mindre illamående hela tiden.

Jag har funderat över en hel del saker idag och har inte kunnat ventilera mig, då ingen av mina arbetskramrater verkade speciellt intresserade av händelsen.
Här är iallafall ett par saker jag klurat på under dagen:
1. Ljug inte, Erik. Neka inte till vad du gjort. Det blir inget bra alltså. Det finns på film. En film som alla kan se. Säg sanningen istället och krångla dig ur bekymren den vägen. "Ja, förlåt Soran, den fulla mannen och tjejen som jag kallade hora, jag vet inte vad som flög i mig, jag har inga ursäkter mer än att jag inte står för detta idag..." Typ något sånt, vad som helst, men ljug inte!! Säg inte att du inte minns! Ååååh! Det blir så genomskinligt. Under hela den ca 40 minuter långa presskonferensen ville jag bara att han skulle säga sanningen. Eller åtminstone krångla sig ur det genom lögner på ett snyggt sätt, så som politiker brukar göra! ;)
2. Hur kan Erik säga att han inte tydligt kan se det rasistiska i det han sagt? Det är så tydligt att jag mår illa. Att säga att det inte är rasistiskt att slänga ur sig saker som typ "mitt land, du ska ut" är ovanligt dumt och rasistiskt. Till och med för att vara SD.
3. Men kan inte bara SD säga som det är, att de har partimedlemmar som är rasistiska. Säkert inte alla, det vill och hoppas jag inte, men det finns rasistiska röster bland medlemmarna. Det är töntigt att ljuga om en sådan sak och dessutom påstå sig vara det ärligaste partiet. Ska du ha rasistiska åsikter får du stå för att du är rasist (mer eller mindre). DÅ är du ärlig. Punkt.
4. Jimmy Åkesson har vetat om filmen hela tiden. Det måste han ha gjort. Jag tror det iallafall.
5. Jag tyckte det var kul i presskonferensen då Erik erkände att han inte ville att filmen skulle komma fram. Såklart han inte ville det. Kul att han var ärlig där iallafall! ;)
6. Pinsamt att alla partier svarar att det inte skulle inträffa någon av deras medlemmar, när de får frågan vad de hade gjort om det råkat hända nån av dem att en liknande film läckt ut.
7. Bra att Erik blir av med sina uppdrag i partiet. Jag tror han ryker ur partiet snart också, folk kommer kräva det.
8. Jag tyckte synd om honom. På riktigt. Han såg så utsatt ut där han stod i talarstolen och skulle ljuga sig ur en situation han själv provocerat fram med ett par kompisar för några år sedan på fyllan. Jag tycker synd om honom. Men så är jag ju rätt naiv också.


Så, hoppas på att få läsa mer spännande nyheter om detta imorgon.
Nu måste jag sova!


Kommentarer

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0