Sluta röka

Jag håller på och slutar röka och har laddat ner en app som ska hjälpa mig. Sluta röka heter det, fett påhittigt. ;)

Genom appen går man igenom en 14 dagar lång guide som ger en tips och information om hur man slutar röka. Jag får varje dag information om olika cigarett-förknippade saker funkar (tex hur ett beroende byggs upp) eller så ger mig appen en uppgift. Jag har även gjort ett test för att se hur starkt mitt nikotinberoende är och fick svaret att mitt beroendet är egentligen ganska lågt, jag är mest ute efter det "mysiga" och sociala i rökningen. Det är bara vanor liksom. Som att det gjorde det hela lättare... ;)

Idag fick jag i uppgift att förändra mina naturligaste rökvanor; jag får numera inte röka då jag går till bussen, inte då jag pratar i telefon hemma och dessutom måste jag alltid göra det så obekvämt för mig som möjligt för mig så jag röker, alltså typ stå mitt i blåsten eller gå ut utan jacka i regnet. Det ska bli spännande att se hur detta går.

Jag har rökt i många år nu, sedan jag var sexton, sjutton år ungefär och jag började av den gamla vanliga anledningen; grupptryck. ;) Tragiskt ändå, tänk vad mycket man gjorde för att vara cool!

Nu är det med blandade känslor jag ger upp mitt favoritberoende. Jag älskar att röka, på riktigt, det är så mysigt att sitta på balkongen med en kopp te och valfri tjejkompis och röka tretusen cigaretter på raken. Det är ett härligt sätt att möta nya människor på, en social grej. Det är lugnande vid stressade situationer och det är...jag vet inte, en liten del av mig. Som nu ska suddas bort. Jag ser fram emot att inte vara sugen på cigg, inte vara påverkad av någonting så farligt som det ändå är. Jag längtar efter att kunna spara tusentals kronor i månaden på att inte röka. Det ska bli häftigt!

Det jag är mest rädd för är den här perioden som kommer nu. Jag har nio dagar kvar att röka på (enligt min 14-dagars "sluta-röka-kurs"). Om jag slutar då så kommer jag förhoppningsvis ha kommit över mitt värsta beroende lagom till att jag flyttar till Jönköping och Alex. Men det kommer bli tufft verkligen, men jag blir mer och mer motiverad och jag hoppas det kommer gå bra.
Håll tummarna för mig! ;)


Ps. Mamma, jag önskar mig Nicorette i födelsedagspresent! ;)


Kommentarer
Postat av: Per


Alex farmor hälsar och önskar lycka till med att
sluta att röka.

2012-10-28 @ 17:23:03

Skicka ditt meddelande här:

Ditt namn:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (publiceras ej)

Din Bloggadress:

Ditt meddelande:

Trackback
RSS 2.0